Tanio, efektownie i pysznie. Faszerowane kwiaty podbijają sieć

​Nikogo dziś już nie dziwi tort z płatkami róż czy stokrotkami. A talerz pełen fiołków serwuje się w ekskluzywnych restauracjach. Kwiaty to dodatek do potraw poprawiający ich smak i aromat.

Kwiaty można jeść na surowo, gotować, suszyć lub kandyzować

Nasturcja, bratki, cukinia, nagietek czy stokrotka to składniki dań wzbogacające menu w witaminy i składniki mineralne. By wykorzystać prozdrowotne właściwości kwiatów, trzeba korzystać z tych pochodzących z upraw ekologicznych, z własnego ogródka lub dziko rosnących, z dala od dróg i miast. Najlepiej je zbierać w ciepłe i suche dni, po opadnięciu rosy. Po zebraniu kwiaty wysyp na biały papier lub płótno i pozostaw na godzinę. To ważne, by pozbyć się owadów żyjących w kwiatostanach.

Zanim przygotujemy kwiaty do jedzenia, niektóre warto opłukać, delikatnie usunąć pręciki, słupek oraz działki kielicha. Kwiaty bratka, cukinii, fiołka i nasturcji są jadalne w całości. Najlepiej przygotować je i podać od razu po zebraniu, bo szybko więdną. Pamiętaj, do jedzenia nie nadają się kwiaty sprzedawane w kwiaciarniach lub centrach ogrodniczych i rosnące w parkach lub na klombach.

Bratek działa oczyszczająco i wzmacnia naczynia krwionośne

Fiołek trójbarwny

Młode listki, pączki kwiatowe i świeże płatki bratków są smacznym dodatkiem do sałatek. Z fiołków przyrządzisz lody i nadzienie do słodkich bułeczek. Aromatyzuje się nimi ocet i cukier. Płatki zawierają sporo witaminy C, kwas salicylowy, kwasy organiczne i olejki eteryczne. Obniżą ciśnienie krwi, zmniejszą dolegliwości reumatyczne, leczą trądzik. Wybieraj fioletowe kwiaty, żółte mogą powodować biegunkę.

Stokrotka

Zawiera flawonoidy, olejki lotne, śluzy, także kwasy organiczne (jabłkowy, winowy) i antocyjany. Dzięki temu wspomaga pracę wątroby i nerek. Usprawnia trawienie oraz wzmacnia organizm. Kwiaty i liście stokrotki mają orzechowy smak. Można je dodawać do sałatek, zup, ozdabiać ciasta, karmelizować, posypywać tartę.

Fiołki można dodawać do sałatek lub zrobić z nich doskonały syrop do herbaty

Nasturcja

Ma pikantny smak podobny do rzeżuchy czy rzodkiewki. Zawiera dużo składników mineralnych, witamin i olejków eterycznych, a także substancje, którym zawdzięcza właściwości antybiotyczne, bakteriobójcze, przeciwgrzybicze, przeciwwirusowe. Pozytywnie wpływa na nerki, drogi moczowe, wątrobę, układ oddechowy, woreczek żółciowy. Kwiaty dodawaj do potraw z serem, jajkiem, pasztetu, sufletu i zapiekanki. Pączki kwiatowe można też zamarynować, a niedojrzałe nasiona zastąpią kapary.

Róża

Jej płatki zawierają witaminy C, A, B, E i K, fosfor, potas, magnez, wapń i cynk. Nie wszystkie są jednak jadalne. Do spożycia nadają się: róża dzika, róża pomarszczona, róża francuska, róża damasceńska oraz róża stulistna. Płatki utarte z cukrem są doskonałym dodatkiem do deserów i herbaty, zaś różę damasceńską stosuje się do aromatyzowania alkoholi.

Nasturcja to naturalny antybiotyk, warto dodawać ją do potraw

Lawenda

Zawiera olejki eteryczne oraz substancje przeciwutleniające, uspokajające, rozluźniające oraz przeciwbakteryje. Lawenda ma gorzkawy posmak, przypominający rozmaryn. Można je dodawać do ciast (np. kruchych babeczek i ciasteczek) lodów, galaretek i nalewek.

Cukinia ma jadalne kwiaty. Nadziewane serem, zapiekane w cieście naleśnikowym są idealne

Kwiaty cukinii

Zawierają białko, wapń, żelazo, witaminy (B1, PP, C, A). Sterole roślinne obniżą poziom cholesterolu. Przyspieszą też przemianę materii. Są niskokaloryczne i lekkostrawne. Zanurz je w cieście naleśnikowym i usmaż – pycha.

źródło: styl.pl