Sok z tego warzywa pomaga pozbyć się łupieżu. Wiedziałeś o tym? To jedno z najpopularniejszych warzyw w Polsce

Pojawiające się pierwsze wiosenne okazy są rozchwytywane ze względu na charakterystyczny, ostry i świeży smak. Niewielu z nas jednak wie, jak rzodkiewka cennym źródłem witamin i składników odżywczych.

1. Rzodkiewka – właściwości zdrowotne
Rzodkiewka bogata jest głównie w witaminy i minerały. Wśród nich znajdziemy witaminy: A, C oraz z grupy B, a także żelazo, fosfor, cynk, potas i siarkę.

Zawartość „pierwiastka życia”, czyli potasu pozwala na regulację ciśnienia krwi i tętna. Rzodkiewka usprawnia pracę mózgu, poprawiając pamięć i koncentrację, wspomagając go jednocześnie w trakcie wytężonej pracy.

Ze względu na zawartość potasu rzodkiewka jest polecana także chorym na insulinooporność, ponieważ uwrażliwia tkanki na działanie insuliny.

Z powodu zawartości witaminy C powinna regularnie pojawiać się w naszej diecie w okresie wzmożonych zachorowań na grypę i przeziębienie. Warto też spożywać rzodkiewkę profilaktycznie dla wsparcia pracy układu immunologicznego.

Dzięki niskiej kaloryczności rzodkiewka może wejść w skład diety odchudzającej. Dodatkowo rzodkiewka wspomaga pracę wątroby, pobudza ją do wydzielania żółci, dzięki czemu ułatwia trawienie. Według niektórych specjalistów rzodkiewka jest w stanie łagodzić dolegliwości układu trawienia, takie jak zgaga czy niestrawność.

Nie bez powodu jest nazywana „warzywem pięknych włosów”. Zawiera siarkę, czyli główny budulec łuski włosów i płytki paznokci. Regularne spożywanie rzodkiewki może więc zadziałać jak najlepszy suplement diety – nie dość, że wzmocni i zapobiegnie rozdwajaniu się włosów, to wzmocni paznokcie.

Co ciekawe rzodkiewkę można spożywać nie tylko w postaci stałej, ale równie doskonale smakuje w formie płynnej. Taka postać nadaje jej kilku innych właściwości. Regularne picie wyciśniętego soku lub zblendowanej rzodkiewki pomoże na bolące gardło, zwłaszcza podczas przeziębienia czy grypy i ułatwi odkrztuszanie. Nie bez powodu więc stosuje się ją podczas naturalnej terapii chorób oskrzelowych i astmy. Picie soku z rzodkiewki przez 2–3 tygodnie korzystnie wpływa na stan i pracę nerek.

Niegdyś rzodkiewką nacierano stawy zmienione chorobami reumatycznymi. Sądzono również, że składniki rzodkiewki pomagają pozbyć się z organizmu pasożytów. Jej jedzenie polecano także karmiącym – według dawnej medycyny ludowej rzodkiewka miała wspomagać laktację.

Rzodkiewki nie powinny jednak spożywać osoby z chorobą wrzodową żołądka lub dwunastnicy, a także pacjenci leczący się na nieżyt jelit lub zapalenie wątroby. Zawartość olejków i kwasów organicznych może podrażnić chore miejsca i doprowadzić do zaognienia się dolegliwości i stanów zapalnych.

2. Rzodkiewka – zastosowanie w kosmetyce
Rzodkiewka znalazła swoje zastosowanie także w kosmetyce. Nie chodzi jednak o znaną nam odmianę z czerwoną skórką, ale o jej siostrę – rzodkiew czarną. Wyciągi z niej znajdziemy w szamponach i odżywkach do włosów zapobiegającym ich wypadaniu i przetłuszczaniu.

Sok z czarnej rzodkwi jest używany także w celu zwalczania nawracającego łupieżu i do rozjaśniania piegów, wygładzania zmarszczek.

3. Rzodkiewka – zastosowanie w kuchni
Możemy pokusić się o przygotowanie innych potraw niż tylko twaróg z rzodkiewką. Obecnie wykorzystuje się nie tylko bulwy, ale także liści młodej rzodkiewki. Wystarczą dwa pęczki, pół litra bulionu warzywnego, biała część pora, młoda cebulka, śmietana i przyprawy, aby wyczarować pyszną, dietetyczną zupę krem.

Możemy też przygotować pyszny dodatek do mięsnego obiadu – sałatkę z rzodkiewką. Do pokrojonej w plastry rzodkiewki dodajmy szczypiorek, plastry ogórka oraz koperek i jogurt naturalny.

źródło: abczdrowie.pl