Gromadzenie wody w organizmie pojawia się czasem rano (opuchlizna oczu), czasem wieczorem (opuchnięte nogi). Obrzęki mogą mieć związek z cyklem miesiączkowym (progesteron odpowiada za gromadzenie wody, zwiększenie masy ciała i wahania nastroju). Obrzęki bywają sygnałem zwiastującym kłopoty zdrowotne, np. choroby nerek, serca, niedoczynność tarczycy, zakrzepicę.

Co jeść i pić przy obrzękach? Dieta ma ogromne znaczenie

Niekiedy fundujemy je sobie sami, pijąc za mało wody, wtedy organizm gromadzi wodę na zapas, by uniknąć odwodnienia. Obrzęki mogą się pojawić także u osób odchudzających się rygorystycznymi, niskokalorycznymi dietami, w których brakuje białka. Bywają też skutkiem diety bogatej w sól (fastfood) lub cukier (słodycze). Produkty zawierające dużo cukrów prostych podnoszą poziom insuliny i ograniczają zdolność do pozbywania się sodu. A gdy jest go za dużo, powoduje gromadzenie wody. Warto wzbogacić menu w produkty moczopędne, zapobiegające obrzękom, a nawet skutecznie je likwidujące. Są to owoce, warzywa, a także zioła i niektóre przyprawy.

Napoje

Nie ma lepszego sposobu na pozbycie się nadmiaru wody, jak… zwiększenie ilości wypijanych w ciągu dnia płynów, pod warunkiem, że nie ma ku temu przeciwskazań (np. choroby serca, nerek).

Kiedy pijesz za mało, organizm zaczyna magazynować wodę w tkankach. Brak płynów zaburza też sprawne funkcjonowanie nerek i sprawia, że nie mogą one pozbyć się nadmiaru toksyn i sodu z organizmu.

Zacznij więc pić więcej, pamiętając, by pić powoli, małymi łykami, a nie pól litra wody na raz. Może to być woda mineralna z sokiem z cytryny i natką pietruszki lub herbatki ziołowe. Najlepiej działają: herbatka z pokrzywy, mniszka lekarskiego i skrzypu, także z bzu, kopru włoskiego i brzozy, fiołka trójbarwnego i rozmarynu. To naturalne diuretyki, czyli rośliny o działaniu moczopędnym i odwadniającym.

Dwie szklanki naparu z suszonych lub świeżych ziół dziennie sprawią, że twoje nogi pozostaną lekkie przez cały czas. Osoby przewlekle chore, które systematycznie zażywają leki, powinny skonsultować to z lekarzem, bo napary ziołowe nie są obojętne dla organizmu, mogą osłabiać bądź nasilać działanie leków.

Napar z pokrzywy przygotujesz z czubatej łyżki świeżych lub suszonych liści. Zalej je szklanką wrzątku, zaparzaj 5-10 min pod przykryciem. Przecedź, nie dosładzaj, możesz dodać sok świeżo wyciśnięty z cytryny. Zaleca się wypijanie szklanki takiego naparu dziennie.

Świeże czereśnie to bogate źródło potasu

Owoce

Takie jak arbuzy, melony, truskawki, czereśnie, grejpfruty i żurawina działają moczopędnie, a także zawierają sporo potasu (który jest antagonistą sodu) i dzięki temu ułatwia usuwanie nadmiaru wody z organizmu.

Niedobór potasu może być jednym z powodów obrzęków. Soczyste owoce dostarczają organizmowi sporo wody (arbuz ma 92 proc. wody), co zapobiega odwodnieniu i usprawnia funkcjonowanie. Najlepsze są oczywiście świeże arbuzy czy czereśnie w sezonie. Poza sezonem dobre są też mrożone, np. truskawki. Warto z nich robić sałatki owocowe, desery lub koktajle owocowo-warzywne.

Zaleca się także soki owocowe, np. żurawinowy. Pijąc filiżankę niesłodzonego naturalnego soku żurawinowego połączoną z 2-3 szklankami wody, można „wypłukać” nadmiar płynu z tkanek i znacząco złagodzić obrzęki. Rozcieńczony sok pij 2-3 razy dziennie.

Korzeniowe

Warzywa korzeniowe i ich natka (np. selera, pietruszki), a także imbir – to znane i sprawdzone dary natury o właściwościach moczopędnych. Dają one sygnał nerkom, by wydaliły z organizmu zatrzymujący wodę sód, a co za tym idzie – zalegające w tkankach płyny.

Pietruszka zawiera ponadto cenne olejki eteryczne – apipol i mirycystynę, które powodują zwiększenie ilości wydalanego moczu. Zawierają je i korzenie, i natka. Najskuteczniej działają spożywane na surowo – po ugotowaniu tracą swoje właściwości. Dlatego do gorących potraw, np. do rosołu dodajemy natkę tuż przed podaniem.

Warto też przygotować zwykłą sałatkę z kaszy pęczak, pomidorów i natki pietruszki. Dobrze działa także prosty moczopędny koktajl – wystarczy zmiksować pęczek natki z litrem przegotowanej letniej wody, z sokiem wyciśniętym z jednej cytryny oraz odrobiny miodu. Koktajl pij po szklance, 3-4 razy dziennie.

Seler naciowy ma silny, charakterystyczny smak, dlatego może być zamiennikiem soli w potrawach. Seler naciowy świetnie nadaje się do sałatek i koktajli moczopędnych, np. z dodatkiem jabłka i kiwi.

Z kolei korzeń imbiru pomaga likwidować obrzęki. Najlepsze właściwości ma świeży korzeń, możesz z niego zrobić napój. 3-4 cm korzenia obierz, przeciśnij przez wyciskarkę albo zetrzyj na tarce o drobnych oczkach i odciśnij przez gazę. Dodaj sok z połowy cytryny oraz szklankę wody. Pij po szklance napoju między posiłkami. Jeśli będziesz pić taki napój rano na czczo, zyska twoja sylwetka, gdyż taki napój działa odchudzająco.

źródło: styl.pl