W 1984 r. Lady Pank nagrał utwór „Augustowskie noce” z repertuaru Marii Koterbskiej. Podczas występu w trakcie recitalu gwiazdy Janusz Panasewicz wręczył jej kwiaty i uprzedził o zmianie w tekście. W oryginalnym fragmencie „Ty przechowasz tę muszelkę” wokalista zastąpił muszelkę butelką.

Maria Koterbska na Festiwalu w Sopocie w 1963 r.

Maria Koterbska przyszła na świat 13 lipca 1924 r. w Białej (wówczas jeszcze niepołączonej z Bielskiem). Wychowała się w domu, który postawił jej dziadek Antoni Mierowski, ojciec mamy. Talent odziedziczyła po rodzicach. Mama Janina, absolwentka konserwatorium, była zdolną i uznaną w Bielsku pianistką. Ojciec Władysław, wykształcony w krakowskim konserwatorium muzycznym znakomity skrzypek, dyrygent i kompozytor.

Piosenkarka swój najlepszy czas miała w latach 50. i 60. XX wieku, kiedy w okresie odwilży po 1956 roku, w radiu przestała dominować muzyka ludowa i na antenę wróciły piosenki rozrywkowe. A śpiewała je właśnie Koterbska.

Występowała w tak popularnych wówczas programach, jak „Zgaduj zgadula”, „Podwieczorek przy mikrofonie” i wielu innych. W 1963 roku zaproszono ją do udziału w III Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie. Zaprezentowała piosenkę Marka Sarta do słów Jerzego Millera „Odejdź smutku” (posłuchaj!) i otrzymała drugą nagrodę.

Inne przeboje Koterbskiej to „Brzydula i rudzielec” (posłuchaj!), „Piosenka o walcu domino”, „Chłopcy z obcych mórz”, „Karuzela” (posłuchaj!), „Mój chłopiec piłkę kopie” (posłuchaj!), „Serduszko puka w rytmie cza cza”, „Parasolki” (posłuchaj!) czy „Wio koniku”, utworu będącego polską przeróbką węgierskiej piosenki Laszlo Kazala.

I kiedy wydawało się, że nic nie może zatrzymać pędzącej popularności Koterbskiej, do katowickiej rozgłośni radiowej przyszło pismo z Warszawy z jasnym nakazem wstrzymania wszystkich nagrań piosenkarki. Koterbska jedzie do stolicy, na rozmowy w Ministerstwie Kultury i Sztuki. Okazuje się, że zastrzeżenia budzi jej swingujący – amerykański! – styl śpiewania.

Koterbska dostaje radę: powinna śpiewać wspaniałe, radzieckie piosenki. Inaczej musi się pożegnać z radiem – opisuje zmagania Koterbskiej Emilia Padoł w książce „Piosenkarki PRL-u”. Pozostawały koncerty…

W latach 70. ponownie nagrała dwie płyty długogrające, wystąpiła także na KFPP w Opolu. Pod koniec dekady występowała wspólnie ze swoim synem, aktorem Romanem Franklem, który był nie tylko wykonawcą, ale także kompozytorem ich piosenek.

W lutym 2013 roku w Bielsku-Białej, rodzinnym mieście Koterbskiej, w Saloniku Sztuk Rozmaitych Bazyliszek powstała Bielska Piwnica Artystyczna pod patronatem piosenkarki.

Mężem Marii jest 95-letni Jan Frankl, którego poznała podczas II wojny światowej na potańcówce.

Maria Koterbska z mężem Janem Franklem w ich mieszkaniu w Bielsku-Białej – 2009 r.

źródło: interia.pl