Przyzwyczailiśmy się do mąki pszennej, choć coraz częściej sięgamy po mąkę żytnią czy orkiszową. Nie powinniśmy zapominać również o owsianej. Zastosowanie jej w kuchni sprawi, że potrawy przygotowane na jej bazie zyskają ciekawy smak i będą dużo zdrowsze. Owies to zboże bardzo wartościowe, cechujące się korzystną kombinacją składników odżywczych. Warto zamienić mąkę pszenną na owsianą.

Owies to jedna z młodszych roślin uprawnych – pojawił się parę tysięcy lat po pszenicy i jęczmieniu. Szybko zdano sobie sprawę z jego walorów odżywczych. Ludzkość spożywała owies przez stulecia, jednak w XIX wieku zastąpiły go ziemniaki. Dzisiaj owies dostępny jest pod kilkoma postaciami – w formie płatków, otrąb, kaszy i mąki, choć wielu osobom to zdrowe zboże kojarzy się tylko z owsianką, która nie każdemu smakuje. Na szczególną uwagę zasługuje natomiast mąka owsiana – dzięki niej wprowadzimy zdrowie i nowe smaki do naszej kuchni.

Owies przede wszystkim zawiera więcej tłuszczu od innych gatunków zbóż. Bardzo cenny jest w nim kwas linolowy (LA) z grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6. Kwas linolowy to egzogenny kwas tłuszczowy, co oznacza, że jest on naszemu organizmowi niezbędny i trzeba dostarczać go razem z pożywieniem. Kolejny cenny tłuszcz w owsie to kwas oleinowy (z grupy jednonienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-9) oraz kwas palmitynowy (należy do nasyconych kwasów tłuszczowych).

Pozbawione łuski ziarno owsa wartością odżywczą przewyższa wszystkie gatunki zbóż. Na szczególną uwagę zasługuje wysoka zawartość błonnika oraz białka, w tym ponad 40 proc. aminokwasów egzogennych. W mące owsianej znajdują się węglowodany, flawonoidy, peptydy, saponiny, sterole oraz witaminy z grupy B, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Wśród witamin z grupy B znajduje się ponadto cenny dla przyszłych matek kwas foliowy (witamina B9). Mąka orkiszowa zawiera również ważne dla zdrowia pierwiastki, m.in. magnez, potas, selen, sód, wapń, miedź, cynk. Wartościowa w mące owsianej jest krzemionka. Na uwagę zasługują także witamina E, silny przeciwutleniacz, tzw. eliksir młodości, a także witamina K.

Substancje obecne w mące owsianej wzmacniają zdrowie. Podnoszą odporność organizmu, dodają energii, łagodzą stres, pomagają odzyskać równowagę emocjonalną, regulują rytm wypróżnień, zapobiegają zaparciom, korzystnie wpływają na układ krążenia, przeciwdziałają cukrzycy i chronią przed kamicą nerkową. Owies działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Ma właściwości przyśpieszające gojenie się ran. Aktywizuje działanie hormonów. Leczy reumatyzm. Pomaga na nerki. Po mąkę owsianą powinny sięgać osoby mające problemy skórne – trądzik, łojotok, egzemę.

Stosowanie mąki owsianej pozwoli nam wzbogacić smak i wartość odżywczą pokarmów. Spożywanie żywności, do przygotowania której wykorzystano mąkę owsianą, pomoże obniżyć poziom „złego” cholesterolu (LDL), zadziała na nas uspokajająco, zapobiegnie rozwojowi miażdżycy i choroby wieńcowej, zwiększy sprawność fizyczną, pomoże pozbyć się nadwagi, usprawni koncentrację i zapewni dobrą pamięć.

Mąka owsiana to produkt cenny i wartościowy, ponieważ można go stosować na wiele sposobów. Możemy zastąpić nią znacznie mniej zdrową mąkę pszenną. Owsiana nadaje się przede wszystkim do wypieku pieczywa – najlepiej połączyć ją z mąką żytnią, aby poprawić smak i teksturę. Chleb z mąki owsianej będzie smaczny i bogaty w składniki odżywcze. Z mąki owsianej przygotujemy zdrowe ciasto naleśnikowe, placki, bliny, biszkopt, spód do pizzy, słodkie ciasta, domowy makaron, pierogi, kopytka, omlety. Mąką owsianą możemy zagęszczać zupy i sosy oraz stosować ją do panierek.

Uwaga: mąka owsiana może być zanieczyszczona glutenem, dlatego w przypadku jego nietolerancji poszukajmy mąki owsianej bezglutenowej. Mąkę owsianą można zrobić na własną rękę, bardzo dokładnie miksując w malakserze płatki owsiane.

Jeśli obawiasz się, że ciasto zrobione na bazie mąki owsianej nie wyrośnie, możesz włączyć ją do przepisu w 25 lub 50 procentach (np. 25 proc. mąki owsianej na 75 proc. mąki pszennej lub żytniej). Do wypieku biszkoptu mąkę owsianą warto połączyć z mąką ziemniaczaną.

źródło:kuchnia.wp.pl