Sen to gwarancja dobrego samopoczucia w ciągu dnia. Ma nieoceniony wpływ na zdrowie. Ale nie tylko jego ilośc jest ważna. Istotna jest pozycja, w jakiej śpimy. Każdy ma swoją ulubioną, jednak niektóre z nich są odradzane przez ekspertów. Które pozycje są odpowiednie, a które nam szkodzą? Powinniśmy unikać w szczególności jednej…

Spanie na brzuchu – zalecane czy nie?

Spanie w takiej pozycji jest zdecydowanie odradzane przez specjalistów. Leżąc w taki sposób nadwerężamy kręgosłup. Najbardziej cierpią jego odcinek lędźwiowy i szyjny – są w wtedy nienaturalnie wygięte. Może to powodować ból w tych okolicach i częste przebudzanie się. Ponadto, ściskając płuca nie możemy swobodnie oddychać. Nasz organizm nie jest wtedy odpowiednio dotleniony. Taki stan zaburza właściwą regenerację organizmu (a ta odbywa się ona głównie w nocy) i może powodować koszmary. Po nocy spędzonej w takiej pozycji nie czujemy się rano wystarczająco wypoczęci. Jest najmniej zdrową pozycją do spania.

Spanie na plecach – korzyści

Ta pozycja jest najzdrowsza ze wszystkich. Najlepiej leżeć z małą poduszką pod głową i kręgami szyjnymi i wałeczkiem pod kolanami. Szczególnie zalecana jest osobom, skarżącym się na bóle stawów. Spanie na plecach rozkłada równomiernie wagę ciała i nie wytwarza się niepotrzebne napięcie w konkretnym punkcie.

Spanie na boku – gdy nie możemy zasnąć leżąc na plecach

Jeśli jest ci niewygodnie leżąc na plecach, spróbuj pozycji na boku, z nogami lekko zgiętymi. W takiej pozycji nie dochodzi do ściskania organów wewnętrznych. Poza tym kręgosłup odpoczywa. Pozycja na boku rozluźnia mięśnie i działa odprężająco. Spanie w ten sposób powoduje, że układ krwionośny pracuje prawidłowo. Jedynym minusem jest to, że piersi mogą się odkształcić.

Spanie na boku może być pomocne w przypadku bólu pleców. Trzeba wówczas ułożyć się na lewej lub prawej stronie ciała z ułożoną między kolanami poduszką. Nogi powinny być delikatnie zgięte, a biodra wyprostowane. Pozwoli to na utrzymanie kręgosłupa w jego naturalnej pozycji.

źródło: fakt.pl