Dlaczego warto jeść czereśnie? Do czego można ich użyć? Jakie są właściwości czereśni?

Czereśnie to jedne z najzdrowszych owoców świata. Nie są kaloryczne, w 80% składają się z wody, a przy tym zawierają niezwykle cenne dla zdrowia substancje. Oczyszczają organizm z toksyn, wspierają pracę serca, wzmacniają odporność i dodają energii. Świetnie wpływają na kondycję skóry i stawów. Mają też niski indeks glikemiczny i są bezpieczne dla diabetyków. Jedynym ich minusem jest sezonowość – wybornym i orzeźwiającym smakiem świeżych czereśni możemy się cieszyć jedynie od końca maja do połowy lipca. Sprawdź, jak korzystać z ich dobroczynnego wpływu.

Dlaczego warto jeść czereśnie?

Czereśnie zawierają wiele cennych substancji odżywczych: duże ilości witaminy A i C, witaminy z grupy B, potas, fosfor, wapń, jod i żelazo, a także flawonoidy, które mają właściwości przeciwutleniające. Nic dziwnego, że te pochodzące z Kaukazu owoce rewelacyjnie wpływają na nasze zdrowie, samopoczucie i urodę. Mają zbawienny wpływ na układ krążenia – obniżają ciśnienie, wzmacniają naczynia krwionośne i regulują poziom cholesterolu. Wspierają też pracę tarczycy i regulują metabolizm. Działają moczopędnie i korzystnie wpływają na nerki oraz układ moczowy. Mają niski indeks glikemiczny i w umiarkowanych ilościach mogą je spożywać osoby chorujące na cukrzycę. Czereśnie spowalniają też procesy starzenia się – chronią komórki przed wolnymi rodnikami i zmniejszają ryzyko powstania nowotworu. Świetnie działają na skórę, wygładzają zmarszczki i zapobiegają tworzeniu się kolejnych. Te pyszne owoce są szczególnie polecane osobom zmagającym się z artretyzmem, ponieważ zawierają duże ilości witaminy B5, która wspomaga leczenie tego schorzenia.

Zastosowania czereśni

Swoją popularność czereśnie zawdzięczają mięsistej konsystencji i słodko-kwaśnemu smakowi. Duża zawartość wody w owocach sprawia, że są one orzeźwiające i nie tuczą. Najlepiej smakują świeże, ale można je też wykorzystać na wiele innych sposobów – po wydrylowaniu będą świetnym składnikiem sałatek owocowych, koktajli, deserów i ciast. By cieszyć się nimi także zimą, warto zrobić z nich dżemy, soki czy nalewki i likiery. Szczególnie cenne właściwości ma nalewka – zwalcza dolegliwości trawienne oraz reumatyzm i świetnie wpływa na serce.

Szypułki też są cenne

Szypułki czereśni (ogonki) też zawierają cenne substancje. Przygotowany z nich wywar (30 ogonków na jeden litr wody powinno się gotować przez 10-15 minut) przyspiesza metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej z brzucha. Napój działa też oczyszczająco i moczopędnie, wspiera pracę nerek i chroni przed tworzeniem się kamieni.

Maseczka z czereśni

Witamina C i flawonoidy znajdujące się w czereśniach to jedne z najsilniejszych przeciwutleniaczy, które spowalniają procesy starzenia się organizmu. Dlatego z tych smacznych owoców warto zrobić odżywczą maseczkę dla cery suchej. Garść czereśni należy wydrążyć i rozgnieść, a następnie wymieszać z łyżeczką oleju słonecznikowego i nałożyć na twarz na 15 minut. W przypadku cery tłustej olej powinno się zastąpić pianą z ubitego białka jaj.

Jak odróżnić polskie czereśnie od zagranicznych?

Warto kupować polskie czereśnie – nie tylko ze względów ekonomicznych. Nasze rodzime owoce posiadają po prostu oryginalny smak. Wiąże się to z klimatem – różnica temperatur między dniem a nocą sprawia, że polskie czereśnie mają orzeźwiający kwaskowy posmak (w ciągu dnia owoce zyskują słodycz, a nocą kwasowość). Najzdrowsze są ciemne czereśnie, ponieważ zawierają najwięcej antocyjanów. Polskie czereśnie najłatwiej rozpoznać właśnie po smaku. Najpopularniejsze odmiany charakteryzują się sercowatym kształtem i twardym miąższem z jaśniejszymi żyłkami. Zazwyczaj mają skórkę karminowo-czerwoną lub jasnożółtą z czerwonym rumieńcem.

źródło: tipy.interia.pl