Olej kokosowy z sukcesem podbił polski rynek już kilka lat temu. Powszechnie uznawany jest za zdrowy zamiennik masła, smalcu czy oleju i z reguły można znaleźć go w sklepie na półce z ekologiczną żywnością. Jednak eksperci z American Heart Association (AHA) właśnie ogłosili, że olej kokosowy jest co najmniej równie niezdrowy co inne tłuszcze.

Olej kokosowy nie jest zdrowy. Dlaczego olej kokosowy jest niezdrowy?

Naukowcy od lat przestrzegają przed jedzeniem tłuszczów nasyconych, które zwiększają poziom „złego” cholesterolu (LDL) we krwi, co w konsekwencji może doprowadzić do miażdżycy, udaru mózgu i chorób serca. Za zdrową alternatywę uważa się oleje roślinne, np. oliwę z oliwek. Prawdziwą rewolucją miał być olej kokosowy, który szybko podbił polski rynek. Tymczasem okazuje się, że jest on co najmniej równie niezdrowy co tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, jak smalec czy masło. Zawarte w nim tłuszcze nienasycone mogą bowiem podnosić poziom „złego” cholesterolu!

Olej kokosowy nie jest zdrowy. Dlaczego olej kokosowy jest niezdrowy?

Jak donosi American Heart Association (AHA), 82 proc. tłuszczu w oleju kokosowym stanowią tłuszcze nasycone. To znacznie więcej niż w maśle (63 proc.), wołowinie (50 proc.) i smalcu wieprzowym (39 proc.). Eksperci radzą, by smakosze oleju kokosowego zastąpili go innymi tłuszczami pochodzenia roślinnego, jak oliwa z oliwek czy olej rzepakowy.

Jednocześnie naukowcy radzą, by dokładnie czytać etykiety produktów, ponieważ zalecana dzienna dawka tłuszczów nasyconych wynosi 30 gramów w przypadku mężczyzn i a 20 w przypadku kobiet. Drastyczne ograniczenie tłuszczów jest jednak niewskazane, ponieważ tłuszcz jest niezbędny do przyswojenia czterech, ważnych witamin: A, D, E, i K!

Czy jednak olej kokosowy jest aż tak bardzo niezdrowy?

Nie wszystkie tłuszcze nasycone są niezdrowe. Warto pamiętać o tym, że niektóre z nich powstają w sposób naturalny, a niektóre są wytwarzane sztucznie. Te drugie to tzw. tłuszcze trans. Tych powinniśmy unikać jak ognia. Natomiast naturalne tłuszcze nasycone nie są wcale niezdrowe. Dlatego ostatnie odkrycia powinniśmy traktować z dystansem. Przejmować się nimi powinny przede wszystkim osoby otyłe, zmagające się z cukrzycą czy wysokim poziomem „złego cholesterolu”. W ich przypadku spożywanie wszelkich tłuszczy powinno być kontrolowane. Olej kokosowy należy do naturalnych, a więc zdrowych tłuszczy nasyconych. Można więc go bez większych obaw stosować, jednak jak wszystko inne, z umiarem.

źródło: fakt.pl