Czujesz się zmęczony? Wykonaj prosty test, dzięki któremu sprawdzisz czy jesteś nawodniony

Zalecana ilość płynów, jaką powinniśmy przyjmować na dzień to ok. 1,5-2 l wody. To około 6-8 szklanek. Wypicie niewystarczającej ilości wody może objawiać się zmęczeniem, bólami i zawrotami głowy, czy zmianą elastyczności skóry. Można w szybki sposób sprawdzić, czy nasz organizm jest odpowiednio nawodniony.

Prosty test, dzięki któremu sprawdzisz czy jesteś nawodniony

Woda jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, odgrywa istotną rolę w procesach przemiany materii i trawienia, chroni nas przed przegrzaniem poprzez usuwanie nadmiaru ciepła wraz z potem. Jej odpowiednia ilość jest również niezbędna do koncentracji oraz osiągania dobrych wyników sportowych.

Wyznacznikiem nawodnienia organizmu może być jędrność i elastyczność skóry, które objawiają się zdolnością do zmiany kształtu skóry i natychmiastowego powrotu do stanu wyjściowego. Niedobór wody widać po tym, że skóra potrzebuje czasu, by powrócić do swojego naturalnego kształtu.

Jak wykonać test?

Wystarczy uszczypnąć skórę na grzbiecie dłoni za pomocą kciuka i palca wskazującego, przytrzymać kilka sekund i puścić. Jeśli skóra natychmiast wróci do swojego kształtu, to znaczy, że organizm jest wystarczająco nawodniony. Jeśli odkształcenie utrzyma się przez chwilę, to sygnał, że organizm potrzebuje więcej płynów.

Wyznacznikiem nawodnienia organizmu może być jędrność i elastyczność skóry

Jak „wyrobić” zalecaną normę spożycia płynów?

Organizm nawadniamy pijąc nie tylko wodę, ale i kawę, herbatę, soki czy jedząc owoce. Powinniśmy jednak uważać, aby nie przesadzić z cukrem i kaloriami. Łączne spożycie soków owocowych i warzywnych nie powinno przekraczać 150 ml.

Picie zbyt dużej ilości wody również może okazać się niebezpieczne dla organizmu (zbyt duża ilośc może wypłukać sód, a to może doprowadzić do hiponatremii: osłabienia, nudności, a nawet obrzęku mózgu).

Mając w planach aktywność fizyczną nie wolno zapomnieć o dodatkowym nawodnieniu. Szczególnie osoby zaczynające przygodę ze sportem mają większe zapotrzebowanie na płyny (ok. 0,5-1 litra na dobę większe niż podstawowe). Powinno się już 2 godziny przed planowanym wysiłkiem zacząć uzupełniać wodę i systematycznie nawadniać się w trakcie i po wysiłku.

źródło: fakt.pl