Sztuczne słodziki miały być zdrowszą alternatywą dla dodawanego wszędzie cukru. Są kilkaset razy słodsze i nie zawierają kalorii, więc wystarczy niewielka ilość, żeby uzyskać pożądany efekt. Okazuje się jednak, że oprócz zalet, słodziki mają też mnóstwo wad i mogą szkodzić bardziej niż cukier.

1. Słodziki w żywności a przybieranie na wadze
Istnieje wiele badań potwierdzających negatywny wpływ słodzików na wskaźnik masy ciała u mężczyzn i kobiet. W badaniach przeprowadzonych przez ekspertów z San Antonio wykazano, że osoby, które piją napoje dietetyczne słodzone słodzikami miały na przestrzeni lat większy przyrost masy ciała, niż osoby, które nie piły takich napojów. Obserwacje prowadzono na przestrzeni 8 lat.

W krótszym, dwuletnim badaniu naukowcy zaobserwowali, że picie napojów słodzonych słodzikami ma związek ze zwiększonym przybieraniem na wadze wśród młodzieży. W Australii, gdzie picie napojów słodzonych słodzikami wzrosło, również zaobserwowano wzrost wskaźnika otyłości.

Produkty spożywcze, w których cukier zastąpiono słodzikami i nadano etykietę “light” i “bez cukru” wcale nie sprawią, że będziemy szczuplejsi.

2. Słodziki w żywności a zespół metaboliczny
Zespół metaboliczny to określenie na zbiór wzajemnie powiązanych czynników, które w istotny sposób zwiększają ryzyko rozwoju miażdżycy, cukrzycy typu 2 i innych powikłań naczyniowych.

Do cech zespołu metabolicznego zaliczamy otyłość brzuszną, wysoki poziom trójglicerydów i cholesterolu, nadciśnienie i wysoki poziom cukru we krwi.

Naukowcy z Massachusetts General Hospital odkryli, że metabolit aspartamu (popularnej substancji słodzącej) wpływa niekorzystnie na aktywność enzymu zapobiegającego zespołowi metabolicznemu. Według naukowców aspartam nie spełnia swojej roli, bo chociaż zastępuje cukier, to jednocześnie blokuje jelitową fotostazę alkaliczną (IAP), co niekorzystnie wpływa na zdrowie.

3. Słodziki a wielkość mózgu
Naukowcy z Bostońskiego Uniwersytetu Medycznego opublikowali badania, z których wynika, że osoby pijące dużo słodkich napojów (zawierających sztuczne substancje słodzące) mają mniejszą objętość mózgu, niż osoby niepijące takich napojów. Wypadały też znacznie gorzej w testach pamięciowych.

Wszystkie te badania pokazują, że rezygnowanie z cukru na rzecz sztucznych słodzików wcale nie jest takim dobrym pomysłem. Najlepiej nie kupować produktów zawierających cukier i słodziki. Jak jednak to zrobić, gdy są one praktycznie wszędzie?

4. Produkty spożywcze, w których znajdziesz słodziki
Wśród popularnych zamienników cukru znajdziemy takie substancje jak: aspartam, acesulfam K, sacharyna, sorbitol, malitol, mannitol, sukraloza, izomalt, cyklaminiany. Sztuczne substancje słodzące mogą ukrywać się pod wieloma nazwami, dlatego warto dokładnie czytać składy.

Do jakich produktów dodaje się sztuczne substancje słodzące? Praktycznie do wszystkich. Powszechnie stosowane są w napojach (w tym oznaczonych jako “light”), smakowych wodach mineralnych, galaretkach, polewach do ciast, deserach, rozpuszczalnej kawie i herbacie, kakao, piwie, jogurtach i innych wyrobach mlecznych.

O ile w tych produktach moglibyśmy się spodziewać tego rodzaju dodatków, w końcu są mniej lub bardziej słodkie, to zaskoczyć może fakt, że słodziki dodaje się również do wędlin i wyrobów mięsnych, a także do pakowanych ryb i żywności puszkowanej. Sztuczne substancje słodzące dodawane są nawet do śledzi w zalewie.

Słodziki szkodzą bardziej niż cukier. Możesz znaleźć je nawet w śledziach Słodziki szkodzą bardziej niż cukier. Możesz znaleźć je nawet w śledziach.

źródło: portal.abczdrowie.pl