Jak poradzić sobie z porannym brakiem energii? Wiele osób sięga w takiej sytuacji po kawę, jednak nie każdemu ona służy. Czym można zastąpić ten pobudzający napój?

Co zamiast kawy? Te napoje postawią cię na nogi

Kawa ma niezaprzeczalne zalety, ale także wiele wad. Pita z umiarem może mieć pozytywny wpływ na organizm: dzięki zawartości kofeiny dodaje energii, przyspiesza metabolizm, poprawia koncentrację. Jest także źródłem cennych antyoksydantów. Jednak im częściej ją pijemy, tym bardziej uodparniamy się na jej pobudzające działanie, a nasze zapotrzebowanie na kofeinę wzrasta. Niestety spożywana w nadmiarze kawa może nam zaszkodzić, powodując odwodnienie, kłopoty ze snem czy nerwowość.

Są także osoby, dla których nawet jedna mała czarna to za dużo. Nie wszyscy bowiem dobrze tolerują ten aromatyczny napój: u niektórych jego picie może powodować zgagę, kołatanie serca lub działać przeczyszczająco. Co zatem pić zamiast kawy? Oto napoje, które pobudzają równie skutecznie:

Zamiast kawy: zielona herbata

2

Zielona herbata oprócz antyoksydantów i minerałów zawiera także teinę, która jest jedną z odmian kofeiny. Jednak, by napar rzeczywiście miał działanie pobudzające, ważny jest sposób jego przygotowywania – susz powinno się zalewać wodą o temperaturze do 80°C i parzyć nie dłużej niż 3 minuty. Przekroczenie tego czasu sprawi, że herbata zadziała wyciszająco.

Zamiast kawy: matcha

Szczególnym rodzajem zielonej herbaty jest matcha. To drobno sproszkowane liście krzewu herbacianego o wyjątkowo wysokim stężeniu składników aktywnych. Porcja matchy działa jak mocne espresso. By przygotować napój, proszek roztrzepuje się w gorącej (do 80°C) wodzie za pomocą specjalnej bambusowej miotełki. Można też dodawać go do koktajli, ciast i ciasteczek czy zup.

Zamiast kawy: yerba mate

Napar z suszonych liści ostrokrzewu paragwajskiego dodaje więcej energii niż kawa, a efekt pobudzenia utrzymuje się dłużej. Yerba mate to samo zdrowie: oprócz kofeiny zawiera także cenne witaminy i minerały,wspomaga odchudzanie i reguluje poziom cholesterolu. Można zaparzać ten sam susz kilka razy. Najlepiej robić to w specjalnie przeznaczonym do tego naczyniu. Do picia tego południowoamerykańskiego napoju służy bombilla – rodzaj słomki odfiltrowującej fusy.

Zamiast kawy: guarana

3

Wyciągi z guarany znajdziemy w większości popularnych energetyków. Ponieważ pozostałe składniki tego rodzaju napojów często są niekorzystne dla zdrowia (mowa tu o sztucznych słodzikach, barwnikach i innych niepotrzebnych dodatkach), warto zażywać guaranę w bardziej naturalnej formie: suszone i zmielone owoce tej rośliny można wykorzystać do sporządzenia pobudzającego naparu o orzeźwiającym, kwaskowym smaku. Zawierają one guaraninę – rodzaj kofeiny, która wchłania się wolniej niż ta pochodząca z kawy, a w związku z tym działa dłużej (do 6 godzin). Guarana nie tylko dodaje energii: stymuluje także pracę mózgu, przyspiesza przemianę materii, poprawia humor i pamięć. Nie powinno się przekraczać dawki 2 łyżeczek dziennie.

Zamiast kawy: kakao

Kakao zawiera jedynie śladowe ilości kofeiny, za to jest cennym źródłem teobrominy, która również wykazuje działanie pobudzające. Kakao dostarcza także cennych składników mineralnych, takich jak magnez, żelazo czy cynk oraz przeciwutleniaczy. Warto sięgać bo kakao naturalne, znacznie zdrowsze i skuteczniejsze od produktów instant.

Zamiast kawy: zdrowe koktajle

Aby dodać sobie energii, nie trzeba sięgać po kofeinę. Znakomicie pobudzają także owocowe lub owocowo-warzywne koktajle pełne cennych składników odżywczych: witamin, soli mineralnych, błonnika i antyoksydantów, na przykład z dodatkiem bananów, szpinaku czy jagód. To doskonała propozycja dla tych, którzy muszą unikać kofeiny, w tym dla kobiet w ciąży czy osób z chorobą wrzodową.

Zamiast kawy: masala czaj

4

Szukasz innych sposobów na pobudzenie bez kofeiny? Sięgaj po ostre przyprawy. Tradycyjny indyjski napój masala czaj zawiera ich całkiem sporo, w dodatku jest pyszny. Warto zastąpić nim poranną kawę.

Nie tylko napoje

Błędem, który popełnia wiele osób, jest picie kawy lub innych pobudzających napojów na pusty żołądek. Tymczasem nic tak nie dodaje energii jak porządne śniadanie. Zobacz przepisy na pyszne dania śniadaniowe:

Innym niezawodnym sposobem na pobudzenie jest sport. Nie musisz stawiać się na siłowni o 5 rano, by rozruszać się przed dniem pełnym wyzwań: Zobacz 10 akcesoriów, które pozwolą ci być fit bez wychodzenia z domu.

Treści zawarte w artykule mają jedynie charakter informacyjny i nie zastępują porady lekarza. Decyzję o zmianie diety lub suplementacji powinien podejmować lekarz prowadzący.

źródło: onet.pl