7 dużych banków będzie zwracać pieniądze

Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK (BZ WBK), Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao SA, Plus Bank – te banki będą musiały wynagrodzić klientom fakt, że źle ich informowały o podwyżkach cen usług.

Taką decyzję wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i banki muszą się do niej dostosować. Sprawdź jakie rozwiązania wprowadzą banki.

Obecnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajmuje się m.in. sprawdzaniem jak banki zmieniają warunki umów z konsumentami, np. co do wysokości opłat. Instytucja przypomina, że banki oczywiście mogą zmieniać swoje stawki, ale muszą przy tym przestrzegać pewnych zasad:

– umowa musi określać kiedy i w jakich sytuacjach może do tego dojść, np. zmienia się wskaźnik inflacji;

– bank musi wskazać podstawę prawną, konkretny punkt w umowie i przywołać sytuacje, na podstawie których wprowadza podwyżkę;

– informacje od banku, czy to nowe regulaminy, czy tabele opłat, muszą zostać udostępnione klientowi na tzw. trwałym nośniku. To może być list (w formie tradycyjnej i elektronicznej), czy też przekazanie informacji na pendrivie USB, czy płycie CD.

Urzędowi nie podoba się to, że banki wysyłały klientom informacje o podwyżkach tylko za pomocą wewnętrznych systemów e-bankowości.

Zwraca się uwagę na fakt, że taką wiadomość bank może dowolnie zmienić, nawet ją usunąć. W żadnym wypadku nie są więc spełnione cechy trwałego nośnika.

„Ponadto konsument musiałby na bieżąco śledzić komunikaty, które dostaje w ramach tego serwisu.Często się zdarza, że nie zaglądamy przez dłuższy czas na nasze konta, dlatego moglibyśmy być zaskoczeni wyższymi opłatami za wypłatę gotówki w bankomatach, czy prowadzenie konta i nie wypowiedzieć umowy” – czytamy w komunikacie.

Najnowsze decyzje urzędu dotyczą wyżej wymienionych banków. Jak komentuje Marek Niechciał, prezes UOKiK „cieszę się, że kolejne banki dostosują swoje systemy do trwałego nośnika.

Przedsiębiorcy sami rozpoczęli prace nad odpowiednią technologią. Zaproponowali także rekompensatę swoim klientom, ponieważ wprowadzili opłaty bez wymaganej prawem formy.

Pozytywnie oceniam prace tych banków nad wdrożeniem zasad trwałego nośnika. Liczę, że w te ślady pójdą kolejne banki, przeciwko którym prowadzimy postępowania”.

Jesteś klientem poniższych banków? Sprawdź, na co możesz m.in. liczyć:

Alior Bank (w tym klienci T-Mobile Usługi Bankowe i przejętego przez Alior Bank – Banku BPH): rozliczy się z opłat i prowizji za lata 2014-2016, a także nie będzie pobierał opłat za wznowienie naklejki zbliżeniowej przez 36 miesięcy.

Niektórzy klienci będą mogli wybrać brak opłat przez miesiąc za: za kartę debetową lub za wypłatę z bankomatów z konta Freemium, lub za kartę kredytową, lub obniżenie oprocentowania salda limitu odnawialnego.

Bank Millennium – w ciągu roku wdroży zmiany, dzięki którym zastosuje się to wymogów trwałego nośnika. To pierwszy bank, który zaproponował, że zastosuje konkretne rozwiązanie. Millennium rozliczy się z nadpłat za kartę i zaproponuje darmowe przelewy natychmiastowe przez miesiąc.

BZ WBK – klienci otrzymają od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rekompensaty za podwyższenie opłat lub wprowadzenia prowizji, bez konieczności zawierania aneksu.

Deutsche Bank – rozliczy się z opłat i prowizji. Niektórzy klienci będą mogli za darmo przez miesiąc wypłacać gotówkę z bankomatów.

Idea Bank – odda klientom nadpłaty oraz zaoferuje miesięczną lokatę z oprocentowaniem 3 proc. Ponadto przez rok nie będzie podwyższał opłat za prowadzenie rachunków oraz kartę debetową.

Pekao SA – rozliczy się z konsumentami oraz przez 3 miesiące bank zaoferuje za darmo: polecenia zapłaty, zlecenia stałe, przelewy w oddziałach.

Plus Bank – rozliczy się z opłat i prowizji, a klienci przez 2 miesiące będą mogli za darmo wypłacać gotówkę ze wszystkich bankomatów w kraju i za granicą i korzystać z usługi Cash Back.

Dodatkowe informacje dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka

E-mail: [email protected]

Oddziały Federacji Konsumentów

Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Share